dinsdag, augustus 19, 2008

Burzum

Raar dat het dikwijls de grootste zotten en irritante ploerten zijn die fantastische muziek maken. Zo ook met Burzum, het éénmansproject van Varg Vikernes waarvan gerust gezegd mag worden dat het een pioniersfunctie bekleed in de black metal. Wat mensen vooral onthouden is dat Vikernes de moordenaar van Euronymous is en er een dikwijls vaag gedachtegoed op na houdt.

Los van deze feiten heeft de mens ook een resem geweldige black metal platen uitgebracht. Ik weet niet goed waarom ik Burzum juist zoveel beter vind dan andere bands, maar ik denk dat het te maken heeft met het feit dat Vikernes een meester is in het creëeren van sfeer. Mede hierdoor (plus het feit dat hij in de gevangenis niet echt aan geweldige instrumenten kon geraken) hebben zijn latere albums meer een bijna ambient vibe. De beelden van donkere Noorse wouden en desolate landschappen doemen bij mij spontaan op bij het luisteren van smans donkere creaties, terwijl ik bij vele andere black metal bands vooral moeite moet doen om het gniffelen te onderdrukken (wat het er uiteraard niet minder leuk op maakt!).

Absolute aanrader is ook zijn website, waarop meer dan interessante artikels staan over de Noorse mythologie en zijn visie op tal van zaken (waar ik het over dikwijls genoeg totaal niet mee eens ben). Gestoord: ik denk het. Dom: allerminst. Interessant muzikant: absoluut




De gitzwarte, hypnotiserende en tevens énigste video van Burzum, blijkbaar geregeld zelfs op MTV te zien geweest!

1 opmerking:

Bram zei

Na de website eens gecheckt te hebben, lijkt het me nogal ne gekke jongen (die precies nogal veel van look verandert!). Maar het deuntje blijft wel hangen.